Literatúra

Ponúkam literatúru o fenoméne organizačnej (firemnej, podnikovej) kultúry, z ktorej možno získať prínosné informácie využiteľné pri jej formovaní.

Organizačná kultúra a jej motivačný potenciál

Autori: Helena Šajgalíková, Lukáš Copuš
Rok vydania: 2020
Počet strán: 201
Vydavateľstvo: Ofprint JH, s. r. o., Bratislava, Slovenská republika
ISBN: 978-80-89037-59-9
Kategória publikácie: vedecká monografia (kniha)
Jazyk: slovenský
Popis: Publikácia oboznamuje čitateľa s metodikou deviatich faktorov vyvinutou Jeffom Cartwrightom na zisťovanie prieniku hodnotových systémov organizačnej kultúry a zamestnancov konkrétnej organizácie, a tým jej motivačného potenciálu, pričom uvádza konkrétne príklady jej využitia v realite slovenských podnikov. Autori zovšeobecňujú výsledky analýz svojich prieskumov s využitím tejto metodiky a v novom svetle prezentujú potenciál jej využitia. Prvá kapitola uvádza základné informácie o kultúre, špecificky o organizačnej kultúre, druhá kapitola je venovaná motivácii a východiskovým motivačným teóriám. Tretia kapitola predstavuje deväť faktorov a metodiku, ktorá ich využíva. V štvrtej kapitole je prezentovaná metodika deviatich faktorov a príklady oblastí, v ktorých ju možno využiť. Piata kapitola predkladá ukážky uplatnenia metodiky deviatich faktorov v konkrétnych prípadoch v realite slovenských podnikov.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť náhľad publikácie
Zakúpenie: publikáciu možno zakúpiť v kníhkupectvách (po kliknutí budete presmerovaný na Heureka.sk)

Organizačné kultúry: Európske špecifiká

Autori: Lukáš Copuš, Helena Šajgalíková
Rok vydania: 2020
Počet strán: 153
Vydavateľstvo: Ofprint JH, s. r. o., Bratislava, Slovenská republika
ISBN: 978-80-89037-60-5
Kategória publikácie: vysokoškolská učebnica (kniha)
Jazyk: slovenský
Popis: Publikácia oboznamuje čitateľa so širokou paletou autorov, ich prístupov k organizačnej kultúre a ich vnímania tohto javu v nadväznosti na vybrané národné špecifiká. V prvej kapitole prináša teoretické východiská fenoménu organizačná kultúra. Tie zahŕňajú základné definície, týkajúce sa kultúry vo všeobecnosti, vrátane organizačnej kultúry, významné charakteristiky a dôsledky kultúr, prístupy ku štruktúre kultúry a ku kultúrnej zmene, organizačnú socializáciu a tiež prístupy k charakterizovaniu kultúry prostredníctvom jej dimenzií a typológií. Druhá kapitola predstavuje rozdiely v kultúrnom vývoji európskych štátov a ich odraz v organizačných kultúrach. Zameriava sa na štyri základné kultúrne klastre a ich predstaviteľov prostredníctvom ich typických organizačných kultúr charakterizovaných kultúrnymi dimenziami a typológiami a opísané prostredníctvom ich prejavov v základných manažérskych funkciách.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť náhľad publikácie
Zakúpenie: publikáciu možno zakúpiť v kníhkupectvách (po kliknutí budete presmerovaný na Heureka.sk)

Organizačná kultúra

Autor: Lukáš Copuš
Rok vydania: 2024
Vydavateľstvo: Univerzita Komenského v Bratislave
Strany: 122-140
ISBN: 978-80-223-5856-9
Kategória publikácie: kapitola vo vysokoškolskej učebnici
Učebnica: Manažment (Copuš, L. a kol.) 
Vydanie: 2.
Jazyk:
 slovenský
Popis: Cieľom kapitoly je poskytnúť základné poznatky z teórie organizačných kultúr, konkrétne poznatky faktoroch ovplyvňujúcich ich formovanie, o ich charakteristikách a dôsledkoch, o možnostiach ich identifikovania a opisu a o ich konkrétnych prejavoch vo fungovaní organizácií. Vzdelávacím výstupom kapitoly je porozumenie fenoménu organizačnej kultúry a schopnosť identifikovať a analyzovať organizačnú kultúru v kontexte jej vplyvu na fungovanie organizácií akéhokoľvek zamerania. V druhom aktualizovanom vydaní sme odstránili najmä niektoré formálne a štylistické nedostatky.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie

The Linkage Between Digital Transformation and Organizational Culture: Novel Machine Learning Literature Review Based on Latent Dirichlet Allocation

Autori: Tobias Reisberger, Philip Reisberger, Lukáš Copuš, Peter Madzík, Lukáš Falát
Rok vydania: 2024
Časopis: Journal of the Knowledge Economy
Vydavateľstvo: Springer
DOI: 10.1007/s13132-024-02027-3
ISSN: 1868-7865
Kategória publikácie: časopisecká publikácia
Jazyk: anglický
Popis: Cieľom štúdie je prostredníctvom bibliometrickej analýzy identifikovať dominantné výskumné témy, ich potenciálne posuny a najnovší vývoj v oblasti organizačnej kultúry a digitálnej transformácie.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie

Is There a Possibility to Characterize an Organizational Culture by Its Selected Cultural Dimensions?

Autori: Lukáš Copuš, Peter Madzík, Helena Šajgalíková, Karol Čarnogurský
Rok vydania: 2023
Časopis: Sage Open
Vydavateľstvo: Sage
Strany: 1-20
Ročník: 13
Číslo: 4
DOI: 10.1177/21582440231204842
ISSN: 2158-2440
Kategória publikácie: časopisecká publikácia
Jazyk: anglický
Popis: Cieľom štúdie je identifikovať zmeny vo vnímaní zložitosti organizačnej kultúry v konkrétnej organizácii aplikujúc metodiku deviatich faktorov a na základe zistení analyzovať rozdiely v motivácii medzi jej identifikovanými subkultúrami.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie

Organizational Culture and its Motivational Potential in Manufacturing Industry: Subculture Perspective

Autori: Lukáš Copuš, Helena Šajgalíková, Emil Wojčák
Rok vydania: 2019
Časopis: Procedia Manufacturing
Vydavateľstvo: Elsevier – Science Direct
Strany: 360-367
Číslo: 32
DOI: 10.1016/j.promfg.2019.02.226
ISSN: 2351-9789
Kategória publikácie: časopisecká publikácia
Jazyk: anglický
Popis: Cieľom štúdie je predstaviť výsledky prieskumu organizačnej kultúry a jej motivačného potenciálu vo výrobných organizáciách. Empirické skúmanie je založené na Cartwrightovej metodike deviatich faktorov. Z výsledkov vyplýva, že motivačný potenciál subkultúry výrobných pracovníkov je vo všeobecnosti nižší ako motivačný potenciál subkultúry nevýrobných pracovníkov. Motivačný potenciál subkultúry výrobných pracovníkov sa zároveň s rastúcou dĺžkou ich pôsobenia v organizácii ešte viac znižuje.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie

How to Increase the Motivational Potential of Organizational Culture?

Autori: Lukáš Copuš, Katarína Moravčíková, Michaela Poláková, Juliet Horváthová Suleimanová
Rok vydania: 2022
Vydavateľstvo: Verbum, Ružomberok, Slovenská Republika
Strany: 327-336
ISBN: 78-80-561-0995-3
Kategória publikácie: príspevok v zborníku
Jazyk: anglický
Popis: Cieľom príspevku je analyzovať organizačnú kultúru vybranej organizácie z hľadiska jej motivačného potenciálu a na základe výsledkov identifikovať aktivity zvyšujúce jej motivačný potenciál, ktoré môžu byť uplatniteľné v iných organizáciách. Dotazníkový prieskum bol založený na Cartwrightovej metodike deviatich faktorov, ktorú možno použiť na analýzu motivačného potenciálu organizačnej kultúry. 
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie

Relationship Between Organisational Culture and National Culture on the Example of Classical Management Approach Theories

Autori: Lukáš Copuš, Michaela Poláková
Rok vydania: 2022
Vydavateľstvo: Verbum, Ružomberok, Slovenská Republika
Strany: 345-353
ISBN: 78-80-561-0995-3
Kategória publikácie: príspevok v zborníku
Jazyk: anglický
Popis: Cieľom príspevku je na konkrétnych prejavoch teoreticky identifikovať hodnoty, ktoré vyplývajú z princípov vybraných klasických teórií manažmentu na základe kultúrneho zázemia ich autorov. Teoreticky boli analyzované tri vybrané klasické teórie manažmentu, a to byrokratický manažment, administratívny manažment a vedecký manažment. Z výsledkov teoretického výskumu vyplýva, že kultúrne hodnoty prejavujúce sa na prístupoch k manažmentu sú ovplyvnené kultúrnym zázemím ich autorov. Tieto prístupy tak nemožno považovať za dobré alebo zlé, ale za funkčné alebo dysfunkčné, podobne ako kultúry.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie

Kultúrne aspekty manažmentu v globálnom prostredí

Autor: Lukáš Copuš
Rok vydania: 2022
Vydavateľstvo: Univerzita Komenského v Bratislave
Strany: 234-246
ISBN: 978-80-223-5453-0
Kategória publikácie: kapitola vo vysokoškolskej učebnici
Učebnica: Manažment v globálnom prostredí (Horváthová-Suleimanová, J. a kol.) 
Jazyk:
 slovenský
Popis: Kapitola sa zaoberá kultúrnymi aspektami manažmentu v globálnom prostredí, konkrétne témami ako interkultúrny manažment, kultúrne dimenzie, interkultúrna spolupráca a kultúrne prostredie. V súčasnej dobe hľadajú totiž organizácie nové príležitosti na rozvoj svojich aktivít. Záujmové skupiny mnohokrát pochádzajú z rôznych štátov, a tým aj z rôznych národných kultúr. Komunikujú, obchodujú a spolupracujú ľudia, ktorí si so sebou nesú kultúrny nános ovplyvňujúci ich správanie v každodennom živote. Rôzne národné kultúrne kontexty prinášajú aj rôzne prístupy k vykonávaniu práce a k tomu, aké hodnoty usmerňujú správanie ľudí a ktorými sa riadia. Na to, aby človek dokázal byť v takom prostredí úspešný, mal by sa snažiť národným kultúrnym kontextom a hodnotám z nich plynúcim aspoň sčasti porozumieť.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie

Intercultural marketing: Culture and its Influence on the Efficiency of Facebook Marketing Communication

Autori: Lukáš Copuš, Karol Čarnogurský
Rok vydania: 2017
Časopis: Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society
Vydavateľstvo: De Gruyter
Strany: 360-367
Ročník: 12
Číslo:
2
DOI: 10.1515/mmcks-2017-0012
ISSN: 2069-8887
Kategória publikácie: časopisecká publikácia
Jazyk: anglický
Popis: Cieľom štúdie je analyzovať marketingovú komunikáciu vybraných automobilových spoločností a určiť jej efektívnosť na sociálnych médiách vzhľadom ku kultúrnych rozdielnostiam prejavujúcim sa kultúrnymi formami. Zdrojom dát bol online prieskum zahŕňajúci celkovo 2060 príspevkov na 20 profiloch vybraných automobilových spoločností na sociálnej sieti Facebook. Z výsledkov vyplýva, že využívanie štandardizácie a adaptácie nesúvisí s efektivitou marketingovej komunikácie jednotlivých Facebookových profilov. Jedným z faktorov, ktoré určujú jej efektívnosť, sú kultúrne špecifiká.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie

Vzťah národnej kultúry a vybraných funkcií manažmentu

Autori: Helena Šajgalíková, Lukáš Copuš
Rok vydania: 2016
Vydavateľstvo: Verbum, Ružomberok, Slovenská Republika
Strany: 360-369
ISBN: 2069-8887
Kategória publikácie: príspevok v zborníku
Jazyk: slovenský
Popis: Príspevok sa zaoberá národnými a organizačnými kultúrami vybraných európskych klastrov a prepája ich s manažérskou praxou. Cieľom príspevku je teoreticky opísať podobnosti a rozdiely medzi štyrmi základnými európskymi zoskupeniami reprezentovanými štátmi a predstaviť typy organizačných kultúr hlboko zakorenené v ich histórii so špecifickým zameraním na štyri základné manažérske funkcie.
Na stiahnutie: po kliknutí si môžete stiahnuť plný text publikácie